Anayasa
Mahkemesi'nin Internet sitesinden yapılan açıklamaya göre, mahkeme yarın (16
Ocak) Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun’un bazı hükümlerinin iptali istemini değerlendirecek.
Danıştay
10. Dairesi,
21.5.1986
günlü, 3289 sayılı Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun’un;
1-
Ek 9. maddesinin, 29.3.2011 günlü, 6215 sayılı Kanun’un 10. maddesiyle
değiştirilen birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkralarının,
2-
Ek 9. maddesinin, 27.5.2007 günlü, 5674 sayılı Kanun’un 2. maddesiyle
değiştirilen yedinci ve sekizinci fıkralarının,
3-
Ek 9. maddesinin, 29.3.2011 günlü, 6215 sayılı Kanun’un 10. maddesiyle
değiştirilen dokuzuncu fıkrasının,
4-
Ek 9. maddesine, 5674 sayılı Kanun’un 2. maddesiyle eklenen onikinci
fıkrasının,
5-
Ek 9. maddesine, 6215 sayılı Kanun’un 10. maddesinin onikinci fıkrasıyla
eklenen “Spor
federasyonları
ile ilgili olarak bu Kanunda hüküm bulunmayan konularda 4/11/2004 tarihli ve
5253 sayılı Dernekler Kanunu ile 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medeni
Kanunu hükümleri uygulanır.” biçimindeki fıkranın,
6-
6215 sayılı Kanun’un 12. maddesiyle eklenen geçici 11. maddesinin birinci,
ikinci ve dördüncü fıkralarının iptallerine karar verilmesini talep etti.
Anayasa
Mahkemesi, yarın değerlendireceği bazı hükümleri geçen sene değerlendirmiş ve
ilgili düzenlemelerin Anayasa'ya aykırı olmadığına karar vermişti. Anayasa
Mahkemesinin 14/2/2013 Tarihli ve E: 2011/63, K: 2013/28 Sayılı Kararı 31Aralık 2013 Tarihli ve 28868 Sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştı.
Anayasa
Mahkemesi, Ek 9. maddesinin,
a)
Birinci fıkrasının üçüncü, beşinci ve altıncı cümlelerinin;
b)
İkinci fıkrasının
ba)
dördüncü cümlesinde yer alan “…iki üyesi seçimle belirlenen, üç üyesi
ise Genel Müdürlükçe görevlendirilen…” ibaresinin
bb)
son cümlesinde yer alan “…teklifi ve Genel Müdürün…” ibaresinin;
c)
Üçüncü fıkrasının
ca) “Genel
kurul üye sayısı olimpik ve paralimpik spor dallarında 150’den az 300
üyeden fazla, diğer branşlarda ise 100’den az 200 üyeden fazla olamaz.” biçimindeki
yedinci cümlesinin,
cb) (a)
bendinde yer alan “…üç ay içerisinde…” ibaresinin,
cc-
(b) bendinin (1) numaralı alt bendinde yer alan “Sportif Değerlendirme
ve Geliştirme Kurulu raporlarında yeterli düzeyde görülmeyen veya…” ibaresinin,
d)
Dördüncü fıkrasının “Genel kurulun delege sayısının yüzde 10’u
Genel Müdürlük temsilcilerinden oluşur.” biçimindeki onuncu
cümlesinin,
Anayasa'ya
aykırı olmadığına oybirliği ile karar vermişti.
Mahkeme
yarın belli bölümlerini Anayasa'ya aykırı bulmadığı 9. maddenin birinci,
ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkralarını bu sefer bütün halinde inceleyecek.
Mahkeme ayrıca Ek 9. maddenin yedinci, sekizinci, dokuzuncu, onikinci ve
ondokuzuncu fıkralarını da değerlendirecek. Mahkeme Ek 9. madde yanında
Kanun'un geçici 11. maddesinin birinci, ikinci ve dördüncü fıkralarının
Anayasa'ya aykırı olup olmadığını tartışacak.
İptali talep edilen düzenlemelerin çoğu daha önce de tartışma konusu olmuştu. Bu düzenlemeler Çerçeve Statü kapsamında getirilmişti. İlgili Çerçeve Statü iptal edilince düzenlemelerin yasal dayanağı kalmamıştı. Anayasa Mahkemesi, federasyonların bağımsız olmadığına işaret etmişti.
Aynı şekilde Anayasa Mahkemesi, Tahkim Kurulu'na ilişkin düzenlemeleri de incelemiş ve Tahkim Kurulu'nun idari kurul olduğuna işaret etmişti. Kararların kesinliğine ilişkin düzenleme ise iptal edilmişti.
Zamanında faaliyet gösteren GSGM, Anayasa Mahkemesi kararlarını görmezden gelmiş ve "bağımsız federasyonlar" adı altında getirdiği düzenlemeler ile tekrar teşkilata bağlı federasyon yapıları kurmuştu.
Gençlik ve Spor Bakanlığı ile Spor Genel Müdürlüğü Anayasa Mahkemesi'ni yok saymayı alışkanlık haline getirdi. Mevzuat çalışmalarının çoğu Anayasa'ya, Anayasa Mahkemesi'nin belirttiği ilkelere aykırı. Anayasa Mahkemesi'nin iptal ettiği düzenlemeler tekrar kaleme alınıyor. Hatta daha ileri gidiliyor: Anayasa'ya aykırı olduğu için iptal edilen hükümler Anayasa'ya ekleniyor. "Spor Tahkimi" ile ilgili düzenleme Anayasa'ya bu şekilde yerleştirildi. Bugün Anayasa'da Anayasa Mahkemesi'nin iptal ettiği bir hüküm yer almaktadır. Bunun günahı TBMM'nindir. Günah onların. "Utanç" diyemeyeceğim. Hükümet ve muhalefet milletvekillerinin bu faaliyetlerinden utanç duyduklarını ve duyacaklarını sanmıyorum.
Sözü uzatmayayım.
İlgili
düzenlemeler aşağıdaki gibidir:
Ek
md. 9/I: "Spor dalı ile ilgili faaliyetleri ulusal ve uluslararası
kurallara göre yürütmek, gelişmesini sağlamak, sporcu sağlığı ile ilgili
konularda gerekli önlemleri almak, teşkilatlandırmak, federasyonu uluslararası
faaliyetlerde temsil etmek ve Tahkim Kurulu kararlarını uygulamakla görevli ve
yetkili, özel hukuk hükümlerine tabi bağımsız spor federasyonları kurulur.
Federasyonlar, Merkez Danışma Kurulunun uygun görüşü, Bakanın teklifi ve
Başbakanın kararı ile kurulur ve kararın Resmi Gazetede yayımlanması ile tüzel
kişilik kazanır. Bu Kanunda belirtilen yükümlülüklerini yerine getirmeyen
federasyonların tüzel kişilikleri bu maddede belirtilen usulle iptal edilir ve
mal varlıkları Genel Müdürlüğe devredilir. Genel Müdürlük tarafından bağımsız
spor federasyonlarına yapılan yardımlar ile Genel Müdürlük bütçesinden bu
federasyonlara tahsis edilen kaynaklar kullanılarak edinilen her türlü taşınır
ve taşınmazlar edinim amacı dışında kullanılamaz ve Genel Müdürün izni
alınmadan üçüncü kişilere satılamaz ve devredilemez. Genel Müdürlük tarafından
yapılan yardımlar ve tahsis edilen kaynaklar kullanılarak alınan taşınmazların
mülkiyeti Genel Müdürlüğe ait olur. Bu taşınmazlar Genel Müdürlüğün mevzuatı
çerçevesinde kullanılır. Federasyon malları Devlet malı hükmündedir, haczedilemez.
Federasyon faaliyetlerinde görevli bulunanlar, görevleriyle ilgili olarak
işlemiş oldukları suçlar bakımından kamu görevlisi sayılır."
Ek
md. 9/II: "Spor federasyonlarının merkezleri Ankara'dadır. Federasyonların
merkez teşkilatı; genel kurul, yönetim, denetim, disiplin kurulları ile genel
sekreterlikten teşekkül eder. Federasyon yönetim kurulu, yedi üyeden az, on beş
üyeden fazla, disiplin kurulu ise üç üyeden az, beş üyeden fazla olamaz.
Denetim kurulu; iki üyesi seçimle belirlenen, üç üyesi ise Genel Müdürlükçe
görevlendirilen beş üyeden oluşur. Genel sekreter, en az dört yıllık yüksekokul
mezunu kişiler arasından görevlendirilir. Bu fıkrada belirtilen kurulların
oluşumu, görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esasları ana statüyle,
diğer kurulların oluşumu, çalışma usul ve esasları ise talimatlarla belirlenir.
Profesyonel şube kurulması, federasyona spor dalı bağlanması, bağlı spor
dallarının ayrılması işlemleri federasyon yönetim kurulunun Genel Müdürlüğe
müracaatı üzerine bu Kanunun hükümlerine göre yürütülür. Federasyonların yurt
içi bağlantısını sağlamak üzere, illerde federasyon temsilcilikleri
kurulabilir. Bağımsız spor federasyonlarının il temsilcileri, federasyon
başkanının teklifi ve Genel Müdürün onayı ile görevlendirilir."
Ek
md. 9/III: "Genel kurul federasyonun en üst organıdır. Genel kurulun
toplanması ile ilgili her türlü işlemler yönetim kurulunca yürütülür. Genel
Müdürlük, genel kurul toplantılarında gözlemci bulundurur. Gözlemci, genel
kurul çalışmalarının bu Kanun ile ana statüye uygun olarak yapılıp
yapılmadığını denetleyerek, raporunu Bakana sunulmak üzere onbeş gün içerisinde
Genel Müdürlüğe verir. Genel Müdürlük, raporun verildiği, ilgililer ise genel
kurulun yapıldığı tarihten itibaren otuz gün içerisinde asliye hukuk
mahkemesinde genel kurulun iptalini isteyebilir. Genel kurulun toplanması,
üyelerin belirlenmesi, divanın oluşturulması, delege listesine yapılacak
itirazlar ve oyların sayımı ile ilgili diğer esas ve usuller ana statüde
belirlenir. Genel kurul üye sayısı olimpik ve paralimpik spor dallarında
150’den az 300 üyeden fazla, diğer branşlarda ise 100’den az 200 üyeden fazla
olamaz. Genel kurul;
a)
Olağan genel kurul; olimpik ve paralimpik spor dallarında ilgili olimpiyat
oyunlarının, diğer spor dallarında yaz olimpiyat oyunlarının bitiminden, bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra kurulacak federasyonlarda ise;
kararın Resmi Gazetede yayımlandığı tarihten itibaren üç ay içerisinde yapılır.
b)
Olağanüstü genel kurul;
1)
Sportif Değerlendirme ve Geliştirme Kurulu raporlarında yeterli düzeyde
görülmeyen veya yapılan denetim sonucu görev başında kalmasında sakınca görülen
federasyon başkanı ve yönetim kurulu üyeleri hakkında karar almak üzere Bakanın
istemi üzerine,
2)
Federasyon yönetim kurulunun kararıyla,
3)
Son yapılan genel kurul toplantısında delege olanların en az yüzde 40’ının
noter kanalı ile yazılı müracaatıyla,
4)
Federasyon başkanının istifası, başkan olma şartlarından herhangi birisini
kaybetmesi veya ölümü halinde,
olağanüstü toplanır.
c) Mali genel kurul iki yılda bir ana statülerinde
belirtilen tarihte yapılır. Mali genel kurulda ibra edilmeyen veya üçüncü
fıkranın (b) bendinde belirtilen hallerde başkan ve yönetim kurulu üyelerinin
yerine kalan süreyi tamamlamak üzere en geç altmış gün içerisinde seçimli
olağanüstü genel kurul toplanır. Ancak, üçüncü fıkranın (b) bendinin (2) ve (3)
numaralı alt bentlerinde belirtilen hallerde, son toplantı tarihinden itibaren
altı ay geçmeden veya olimpik ve paralimpik branşlarda olimpiyat oyunlarının
yapılmasına altı aydan az süre kalmış ise olağanüstü genel kurul toplantısı
yapılamaz."
Ek md. 9/IV: "Genel kurul; üye tam sayısının salt çoğunluğu
ile toplanır ve katılanların salt çoğunluğu ile karar alınır. Seçimde en fazla
oyu alan aday ve listesi seçilmiş sayılır. İlk toplantıda çoğunluk
sağlanamaması halinde, takip eden günde çoğunluk aranmaksızın toplanır. Ancak,
toplantıya katılanların sayısı seçimle belirlenen kurulların asıl üye sayısının
iki katından aşağı olamaz. Olağan ve olağanüstü genel kurullarını bu maddede
öngörülen süre ve esaslar dahilinde yapmayan federasyonların genel kurulları
Tahkim Kurulunca oluşturulacak üç kişilik komisyon marifetiyle altmış gün
içerisinde yapılır ve federasyon başkanı ve yönetim kurulu üyeleri hakkında mevzuata
uymamaktan dolayı idari ve adli işlem başlatılır. Genel kurul çağrısı ve
gündemi, toplantı tarihinden en az otuz gün önce; faaliyet raporu, denetleme
raporu ile bütçe tasarısı ise en az onbeş gün önce federasyonun ve Genel
Müdürlüğün resmi internet sitesinde üyelere duyurulur. Seçimler tek liste
halinde gizli oy, açık tasnif şeklinde yapılır. Genel kurulun yapılacağı
tarihten geriye doğru en az bir yıl önce faal sporculuğu, hakemliği,
antrenörlüğü bırakmamış kişiler ile federasyonda maaşlı veya ücretli çalışanlar
genel kurul üyesi olamazlar. Genel kurulda kulüplerin delege sayısı, toplam
delege sayısının yüzde 60'ından az olamaz. Genel kurulun delege sayısının yüzde
10'u Genel Müdürlük temsilcilerinden oluşur. Genel kurulun görevleri şunlardır:
a) Ana statüyü yapmak, değiştirmek.
b) Başkan, yönetim, denetim ve disiplin kurulu üyelerini seçmek.
c) Yönetim kurulu tarafından hazırlanan faaliyet programını,
bütçeyi onaylamak ve gerektiğinde bütçe harcama kalemleri arasında değişiklik
yapmak konusunda yönetim kuruluna yetki vermek.
ç) Yönetim kuruluna, taşınmaz mal alımı-satımı ile uluslararası
federasyonlara karşı mali taahhütlerde bulunmak için yetki vermek.
d) Yönetim kurulu faaliyet ve mali raporlarının ibra edilip
edilmemesini oylamak.
e) Kanun ile verilen diğer görevleri yapmak."
Ek md. 9/VII: "Tahkim Kurulu yedi asıl ve yedi yedek üyeden
teşekkül eder. Üyelerin beşinin hukukçu, ikisinin ise spor alanında bilimsel
çalışmalar yapmış veya sporda idareci, teknik adam ve benzeri görevlerde
bulunmuş kariyer sahibi kişiler olmaları şarttır. Üyeler Genel Müdürün teklifi
ve Gençlik ve Spor Bakanının onayı ile dört yıl için görevlendirilir. Hâkim ve
savcılar ile bu meslekten sayılanlar hâkimlik teminatı esasları gözetilerek ve
yetkili kurulların onayı alınmak suretiyle Tahkim Kurulunda görev alabilirler.
Üyeler kendi aralarından bir başkan seçerler. Tahkim Kurulu tarafından verilen
kararlar kesindir."
Ek md. 9/VIII: "Tahkim Kurulu, federasyon ile kulüpler,
sporcular, hakemler, teknik direktör ve antrenörler; kulüpler ile
teknik direktörler, antrenörler ve sporcular; kulüpler ile kulüpler arasında
çıkacak ihtilaflarla, federasyonlarca verilecek kararlar ile disiplin veya ceza
kurulu kararlarını, ilgililerin itirazı üzerine inceleyerek sonuçlandırır.
Tahkim Kurulu; itiraz üzerine Genel Müdürlük ile federasyonlar ve
federasyonların birbirleri arasında çıkacak ihtilafları inceleyerek
sonuçlandırır."
Ek md. 9/IX: "Tahkim Kurulu, bu maddenin üçüncü fıkrasının
(b) bendinin (1) numaralı alt bendi ile dördüncü fıkrasında belirtilen hallerde
federasyonu genel kurula götürecek komisyonu belirler. Federasyon başkanı ile
yönetim, disiplin ve denetim kurulu üyelerinin, spor ahlakına ve disiplinine
aykırı davranışlarının tespiti halinde Bakan tarafından Genel Müdürlük Merkez Ceza
Kuruluna sevk edilmeleri sonucunda, Merkez Ceza Kurulunca verilecek kararlara
karşı, ilgililerin itirazı üzerine karar verir."
Geçici md. 11/I: "Bu Kanun ile çıkarılması öngörülen
düzenlemeler yürürlüğe girinceye kadar mevcut düzenlemelerin bu Kanuna aykırı
olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur."
Geçici md. 11/II: "Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte;
3289 sayılı Kanunun ek 9 uncu maddesine göre özerk olan spor federasyonları bu
Kanuna göre kurulmuş bağımsız spor federasyonu olarak kabul edilir. Diğer
kanunlarda özerk spor federasyonlarına yapılan atıflar, bağımsız spor
federasyonlarına yapılmış sayılır."
Geçici md. 11/IV: "Bu Kanunla tüzel kişilik kazanan spor
federasyonları, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra yapılacak ilk ilgili
olimpiyat oyunlarının bitim tarihlerinden itibaren üç ay içerisinde genel
kurullarını yaparak hukuki yapılarını bu Kanuna uygun hale getirmek
zorundadırlar."
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder